Овај вебсајт представља архиву старог вебсајта Универзитетске библиотеке који је био у функцији до 2013. године и од тада се не ажурира. Молимо Вас да посетите вебсајт unilib.rs на ком можете пронаћи актуелне информације и изворе. Хвала!
You are visiting an archived website of the University Library in Belgrade that was functional up until 2013 and is not being updated since. Please visit unilib.rs for current information and resources. Thank you!

Универзитетска библиотека "Светозар Марковић"
Loading
 
 
Univerzitetska biblioteka Svetozar Markovic

ПРОЈЕКТИ

Уметнички центар

 LET&POJ / FLY&SING: DIjALOG(odlomak)

 

Marica Radojčić & Gertrude Moser-Wagner

Dve umetnice, jedna matematičarka druga vajarka – po obrazovanju – kao polaz za ovaj projekt uzele su dve ključne reči: LET i POJ. Obe imaju holistički pristup, ideje su im filosofske a umetnost  konceptualna i višemedijska. Osnovna ideja, kako umetnička tako komunikacijska jeste ideja leta. Za vajarku to znači pitanje gravitacije, vremena i težine/lakoće, koje su svojstvene svakom trodimenzionalnom objektu. Za matematičarku to možda znači formulu, lepotu procesa, razvijanje, grananje. Sposobnost ptica da lete nama nije data. Ljudska bića su umesto toga izumela avion i nose u sebi utopiju beskraja – iskoraka preko crte, stalnog počinjanja, ideju pesme - poja.

MARICA: formule letenja
Srećna sam što sam pre par dana rešila problem leta, onog najelementarnijeg. Matematički: imam formule letenja…
Na moje iznenađenje formule su veoma jednostavne – rotacije u ritmu sinusa i kosinusa…
Matematički mogu da letim brzo koliko želim, po bilo kojoj putanji unapred izabranoj i daleko koliko želim…
Sjano… I potpuno različito od stvarnosti…
Naravno ta moja matematička ptica  može leteti beskonačno, ona se nikad ne umara…
U stvarnosti nije tako: ptice se umaraju, ptice imaju svoja ograničenja (energetska, vremenska, prostorna, svakovsna ograničenja
A da ne govorimo o ljudskim bićima koja nemaju sposobnost letenja: nama su neophodne sprave, mašine…
Mi imamo mnogo više ograničenja…

GERTRUDE: duvanje, realno, vreme, korak, prevoj
duvanje. U stvari “vazduh” je najvažniji materijal za prostorno vajarsko razmišljanje o letu, jer letenje bez vazduha nije moguće. Slično je sa zvučnim talasima… Ne može se čuti pevanje ukoliko nije preneseno kroz materijalni “ vazduh” . “Let i poj” oba zavise od vazduha. To me vodi na narednu reč u mom vokabularu.
Realno-vreme znači za mene trenutak unutar kojeg je neko uključen. Performans je jedan akt u realnom vremenu.
Zbog toga mislim, što se mene tiče,  da pored duvanja i vazdušni i vremenski kvaliteti treba da budu u fokusu na ovoj izložbi. Želim jasan koncept o teme izveden iz 5 reči.
Zatim tu su koraci koje koristimo u toj izgradnji, kao tačku odlaska, zar ne? Ti si već pomenula značenje koraka za tebe.
Najzad, ali ne manje značajno, želim da dodam prevoj (vremena) u raspravu, višestruku percepciju (više rešenja, kao što ti reče) “… samo po formi, po uzorku reči i muzika mogu dostići mirnoću…” (T.S.Eliot). Izgleda da je to tvoja specijalnost. Da li sam u pravu?

MARICA: Odlučila sam da izaberem korak.
Razlog: Mislim da je više u vezi sa letenjem, sa mahanjem, sa krilima. Izgleda mnogo drugačije od hodanja, ali princip je isti:

 

korak po korak,  korak po korak, korak po korak,...
leva noga, desna noga, leva, desna, leva, desna, leva, desna,...
zamah po zamah,  zamah po zamah, zamah po zamah,...
levo krilo, desno krilo, levo, desno, levo, desno, levo, desno,...
Mada sa letenjem koje izgleda tako lako, imamo utisak da se cilj može dostići bliže, brže,...

su-razrada ili, naduvavanje procesa iz sredine
Prelazak geografskih granica, ali takođe i linija leta između skulpture I teorijske matematike. Između objekata, materijala i fizičkih prostora, i apstraktnih misaonih procesa, postupaka formalizacije i spekulativne intuicije. Između dve stvaralačke i eksperimentalne prakse, kao što nas Deleuze i Guattari uče, obe definišu svoj operativni plan – tj. plan po kome su izraženi njihovi pojedinačni problemi – na početnoj granici Haosa. Matematika postavlja granice i definiše promenljive, i u skladu sa tim postavlja dva parametra u terminu funkcija. Skulptura materijalizuje osećaje: modeluje životnu snagu iz materije, izražava njenu težinu, dozvoljava njenoj lakoći da postane opipljiva.
Šta se dešava kad se pokrene zajednički proces stvaranja ? Relacije između dve divergentne prakse  se pomaljaju. Šta je relacija? Ovde se ne radi  o vođenju dva epistemološka polja koja deluju po različitim pravilima ka mogućoj konvergenciji u prazne sličnosti ili labave metafore. Umesto toga  to je pitanje grabljenja procesa iz same sredine. Da se uoči tačka suočavanja dve kulture, dve epistemologije, dve prijateljice, u jednom događaju iz koga mogu nastati uslovi za rađanje novog problema. To je zahvat kojim se određuje novo polje mogućih akcija. Bacanje lopte koje vodi problematizaciji granica savremenih epistemoloških relacija.  Ali takođe i izazov da se ponovo shvati relacija između apstraktne misli i materijalnog eksperimenta, ne kao dihotomija, već kao heterogena praksa koja vodi u šire procese kolektivnog stvaralaštva. To je učešće u avanturi novog leta i pokušaj da se ispoje druga pesma.
Claudia Mongini

Marica Radojčić
, umetnik, matematičar i producent, rođena 1943. u Novim Karlovcima, Srbija, živi i radi u Beogradu. Doktorirala matematiku, predavala godinama na Matematičkom Fakultetu u Beogradu i postdiplomskim studijama Univerziteta umetnosti Beograd. Osnivač i predsed-nik udruženja UMNA-Umetnost i nauka. Izložbe, projekti, umetnički i naučni boravci, predavanja, u zemlji i inostranstvu.  Umetnost joj se zasniva na idejama iz matematike i filosofije, eksperimentiše sa raznim medijima. http://www.matf.bg.ac.rs/~marica/,  http://my.beocity.net/~umna/
Gertrude Moser-Wagner,  rođena 1953. u Stiriji, Austrija, živi i radi u Beču. Studirala vajarstvo na Akademiji lepih umetnosti u Beču gde je predavala čitav niz godina; magistar umetnosti 1981. Izražava se prvenstveno medijima: video, skulptura, konceptualni tekst. Drugi aspekt njenog rada okrenut je intervencijama u javnom prostoru i komunikacionim projektima koje ostvaruje u saradnji sa umetnicima i naučnicima iz drugih oblasti.  www.moser-wagner.com
Claudia Mongini, rođena 1972. u Torinu, Italija, živi i radi u Beču. Studirala fiziku na Univerzitetu Torino, nastavila postdiplomske studije u Beču iz biofizike, filosofije i lepih umetnosti (magistar i doktor umetnosti). Pripada  konceptualnim umetnicima koji istražuju granična područja između umetnosti i nauke. Izražava se koristeći  video, instalaciju, skulpturu i pisanje. http://www.claudiamongini.net/abstracts.htm

Interdisciplinarni projekt  let&poj se nastavlja maja  2012.  izložbom u Pragu, u prostoru  Školska 28 Gallery & Open Studios,  kada će biti uključeni i još neki umetnici iz drugih zemalja.

 

Последњи пут промењено: 25/11/2014 19:08

© Универзитетска библиотека "Светозар Марковић". Контакт: webmaster@unilib.bg.ac.rs
Булевар краља Александра 71, Београд · тел: (+381.11) 3370-509 · факс: (+381.11) 3370-354